Cel główny |
Zakres treści
|
Metoda i środki realizacji
|
Osiągnięcia ucznia |
I.
Umiejętności psychospołeczne.
|
Ja i społeczeństwo -agresja i przemoc
Jestem członkiem społeczności lokalnej -udział w życiu społecznym środowiska i szkoły
-nabywanie umiejętności interpersonalnych
-odpowiedzialność za siebie i za innych ludzi
-koleżeństwo i przyjaźń na tle relacji osobowych
-wrażliwość na potrzeby innych ludzi
|
-gazetka i afisze
-aktywny udział w życiu szkoły i środowiska
-zajęcia tematyczne
-zajęcia tematyczne -rozmowy z rodzicami
-pogadanki, indywidualne rozmowy z uczniami
-aktywny udział w akcjach charytatywnych
|
-wie o zagrożeniach, może liczyć na pomoc ze strony nauczyciela
-wie, że jest najmłodszym członkiem społeczności lokalnej, jest uczniem szkoły
-potrafi porozumiewać się z rówieśnikami i osobami dorosłymi, wie jak się zwracać
-wie, że odpowiada za swoje czyny
-warto mieć kolegę, można zawsze na kogoś liczyć
-wie, że należy pomagać innym
|
II. Wartości moralne, estetyczne i intelektualne. Rozwój poprzez kontakt z kulturą.
|
Jestem wrażliwy na dobro, prawdę i piękno. -organizowanie szkolnych konkursów plastycznych, muzycznych, literackich
- wyjazdy do kina , teatru, muzeum
- wpajanie uczniom nawyków kulturalnego zachowania się w różnych miejscach i sytuacjach życiowych
-potrafię rozwijać swoje zainteresowania i zdolności.
Jestem gospodarzem klasy : - dbam o czystość klasy i szkoły ( dekoracje klasy i kąciki tematyczne )
|
- udział w konkursach
- udział w wyjazdach
- pogadanki , pokaz , historyjka obrazkowa
- udział w kółku artystycznym
- udział uczniów w dbaniu o estetykę klasy i otoczenia
|
- potrafi wykorzystać swoje możliwości i zainteresowania i zaprezentować je
- chętnie uczestniczy w wyjazdach klasowych
- wie jak zachować się w różnych miejscach
- rozwija swoje zainteresowania , poznaje nowe techniki , potrafi z nich skorzystać
- uczeń wie , jaką pełni rolę w klasie , jakie ma obowiązki i wywiązuje się z nich
|
III. Życie w rodzinie
|
Ja i moja rodzina - członkowie i ich funkcje
- rola rodziny , odpowiedzialność za współczłonków
- szanowanie rodziców i ich decyzji
- miejsce dziecka w rodzinie , jego prawa i obowiązki
Drzewo genealogiczne rodziny - więzi w rodzinie
- rola matki i ojca - pokrewieństwo
Tradycje i obyczaje w mojej rodzinie - ważne uroczystości (Dzień Matki , Ojca , Dzień Babci i Dziadka , imieniny, urodziny )
Praca zawodowa moich rodziców
- praca i bezrobocie - zawód wykonywany przez rodziców
Mój rozkład dnia – właściwe spędzanie wolnego czasu.
Integracja szkoły z rodzicami – skuteczna współpraca
|
- rozmowa nauczająca, pogadanka - pogadanka , zajęcia tematyczne
- pogadanka
- pogadanka
- dyskusja , praca plastyczna uczniów
- wykonanie kalendarza Świat Rodzinnych - zaproszenie swoich rodziców czy dziadków na uroczystości szkolne
- opowiadanie uczniów - pogadanka
- pogadanka
- zajęcia tematyczne
- udział rodziców w różnych imprezach
|
- zna swoje miejsce w rodzinie
- dostrzega rolę rodziny w życiu każdego człowieka
- potrafi uszanować decyzje rodziców
- zna swoje prawa i obowiązki - wie jak powstaje rodzina
- potrafi zrozumieć na miarę możliwości , jakie są najważniejsze wartości i więzi rodzinne - dostrzega rolę matki i ojca , najbliższych
- zna tradycje i obyczaje w swojej rodzinie - pamięta o świętach bliskich , potrafi wykonać upominek i ofiarować bliskim
- dostrzega znaczenie pracy w życiu każdego człowieka - rozumie , jakim problemem jest brak pracy - docenianie pracy rodziców i wysiłku , jaki wkładają w wykonywany zawód - rozwija swoje zainteresowania i umiejętności
- potrafi zaprosić rodziców na uroczystości szkolne
|
IV. Kształtowanie postaw w duchu patriotyzmu oraz poszanowania tradycji i trwałych wartości kultury narodowej.
|
Szacunek do polskich symboli narodowych : godło , flaga , hymn
- postawa uczniów podczas uroczystości ze sztandarem
Pamięć o rocznicach Świąt Narodowych
Poszanowanie języka ojczystego
Wskazywanie pozytywnych wzorców postaw Polaków , ludzi zasłużonych , wielkich patriotów .
- 25 rocznica powstania „Solidarności”
|
- udział w akademiach z okazji Świąt Narodowych
- zajęcia tematyczne , pogadanki , gazetki -akademia z okazji 11 Listopada – Święta Odzyskania Niepodległości
- lekcje z języka polskiego i nie tylko
- prelekcje - zajęcia tematyczne , wycieczki do muzeów i miejsc pamięci narodowej - pogadanka , gazetka
|
-uczeń zna symbole narodowe
-wie jak należy się zachować podczas uroczystości Świąt Narodowych i ze sztandarem
-potrafi brać czynny udział w zajęciach poświęconych tym tematom, wykonać gazetkę -potrafi zaprezentować się na forum gminnym
-potrafi poprawnie się wysławiać
-zna sławnych Polaków, ludzi zasłużonych dla kraju
|
V. Kształtowanie postawy patriotyzmu wobec swojej Małej Ojczyzny. Uczenie szacunku do historii i tradycji własnego regionu.
|
Moja mała Ojczyzna -rozbudzenie zainteresowań własnym regionem
-podtrzymywanie lokalnej tradycji i kultury poprzez włączanie uczniów w programy obchodów rocznic i uroczystości szkolnych
-pogłębianie wiedzy o patronie szkoły, organizowanie kącika patrona szkoły w klasie
-utrwalanie hymnu BCH i hymnu państwowego
-poznajemy ludzi zasłużonych dla naszego regionu
Ukazanie walorów turystycznych regionu i najbliższej okolicy -miejscowości, w której mieszkam
-położenie swojego regionu na mapie Polski
-co pokażę przyjezdnemu koledze w swojej miejscowości?
-atrakcyjność przyrodnicza i historyczna mojej miejscowości, najważniejsze obiekty, krajobraz -wycieczki i quizy dotyczące znajomości naszej okolicy (Pieskowa Skała, Ojców...)
-poznajemy i pamiętamy o miejscach pamięci narodowej
-zajęcia mieszkańców naszej miejscowości (rolnik, sprzedawca)
|
-gazetka pt. Moja mała Ojczyzna
-zajęcia tematyczne
-udział w uroczystościach lokalnych i szkolnych, Święto Patrona Szkoły BCH – wykonanie gazetki w klasie Patron mojej szkoły -zajęcia muzyczne, udział w uroczystościach -spotkanie z kombatantami BCH
-zajęcia tematyczne
-zajęcia z mapą Polski
-wycieczki, quizy
-wycieczki
-zajęcia tematyczne
|
-potrafi zgromadzić materiał tematyczny
-wie jak zachować się w czasie uroczystości i potrafi zaangażować się w uświetnienie tych świąt
-wie, kto jest patronem szkoły
-zna słowa hymnu BCH i hymnu państwowego, potrafi je zaśpiewać -zna ludzi zasłużonych dla naszego regionu
-potrafię odnaleźć na mapie Polski swoją miejscowość
-zna atrakcyjne miejsca w swojej miejscowości
-zna walory krajobrazowe i historyczne OPN
-zna miejsca pamięci narodowej w naszym regionie
-zna zawód rolnika, sprzedawcy
|
VI. Kształtowanie postaw młodego Europejczyka.
|
Miejsce Polski w Europie -Polska po wejściu do Unii Europejskiej
-poznaje warunki życia oraz kultury narodowej naszych sąsiadów
-kształtowanie postaw tolerancji dla innych narodów, kultur i religii
|
-zajęcia tematyczne -prelekcje
-zajęcia tematyczne
-zajęcia tematyczne
|
-wie o wejściu Polski do Unii Europejskiej -zna flagę Unii Europejskiej -zna nazwy niektórych państw Unii Europejskiej
-wie, że należy szanować kulturę innych krajów
|
VII. Rozwijanie samorządności uczniów.
|
Jestem odpowiedzialny -poznanie praw i obowiązków ucznia
-kultura właściwego zachowania się ucznia
Jestem gospodarzem klasy -wybór samorządu klasowego
-obowiązki dyżurnego
-dbamy o czystość klasy i szkoły (dekoracje klasy i kąciki tematyczne)
-aktywnie uczestniczy w życiu szkoły (aktywny udział uczniów podczas obchodów rocznic i uroczystości szkolnych) -zawód nauczyciel
|
-zajęcia tematyczne
-zajęcia organizacyjne
-zajęcia tematyczne
-udział w uroczystościach szkolnych
-zajęcia tematyczne, uroczystości szkolne
|
-zna swoje prawa i obowiązki
-jest odpowiedzialny za swoją klasę -rozumie potrzebę działania samorządu klasowego i szkoły -zna obowiązki dyżurnego i wywiązuje się z nich -potrafi dbać o swoją klasę
-potrafi włączyć się swoją aktywnością w organizowanie uroczystości szkolnych
-wie, kiedy obchodzimy Dzień Edukacji Narodowej
|
VIII. Zapobieganie zagrożeniom i patologiom.
|
Sposoby rozwiązywania konfliktów między sobą -agresja ze strony innych osób
Niebezpieczne sytuacje i zagrożenia XXI wieku -korupcja
-zachowanie ostrożności w kontaktach z nieznajomymi
Nałogi wśród nieletnich -alkoholizm
-palenie papierosów
-narkotyki
Ochrona uczniów przed sektami
Bezpieczeństwo uczniów -zasada bezpiecznego poruszania się pieszych po drodze oraz przechodzenia przez jezdnię
-przypomnienie zasad prawidłowego poruszania się po drodze, uświadomienie niebezpieczeństwa zabaw w pobliżu jezdni oraz jazdy na rowerach
-rodzaje dróg, elementy drogi
-przypomnienie znaków drogowych spotykanych w najbliższym otoczeniu
-dobre rady i przestrogi na ferie
-bezpieczne korzystanie z urządzeń elektrycznych
-bezpieczeństwo zabaw podczas wakacji
|
-przerwy międzylekcyjne -zajęcia tematyczne
-prelekcje -rozmowy indywidualne -pogadanki -spotkania z policjantem -pogadanki
-pogadanki, filmy -gazetki -współpraca z rodzicami -ulotki
-pogadanki -filmy
-pogadanki -spacery do drogi, bezpieczne przechodzenie przez jezdnię -spotkanie z policjantem
-zajęcia tematyczne
-pogadanki
-zajęcia tematyczne
-pogadanki
|
-wie, gdzie zgłosić się w razie konfliktu z kolegą -wie, że może liczyć na pomoc ze strony nauczyciela w każdej sytuacji -potrafi zrozumieć na prostych przykładach, co to jest korupcja, człowiek skorumpowany, jak należy unikać niebezpiecznych sytuacji i zagrożeń
-wie, do czego prowadzą nałogi nałogi i zna ich konsekwencje -wie, do kogo ma się zwrócić w razie zagrożenia
-zna zasady bezpiecznego poruszania się po drogach publicznych
-zna znaki drogowe
-wie, jak zachować się zimą na drodze
-wie, że nie może korzystać z urządzeń elektrycznych
-wie o niebezpieczeństwach, jakie mogą czyhać na niego podczas wakacji
|
IX. Wychowanie pro zdrowotne i ekologiczne.
|
Dziecko – jego ciało, zdrowie i rozwój -rozmowy na temat higieny osobistej (pielęgnacja ciała, odzieży, obuwia, przybory do higieny osobistej)
-racjonalne i urozmaicone odżywianie się, estetyka spożywania i przygotowywania posiłków
-walczymy z próchnicą
-sposoby zapobiegania wadom postawy – zdrowy i ekologiczny tryb życia (zdrowe spędzanie wolnego czasu, gimnastyka, sport, turystyka, ciekawe hobby, rozgrywki sportowe)
-ubieramy się stosownie do pogody
-poznajemy pracę lekarza, stomatologa, pielęgniarki
-warunki odrabiania lekcji
-szkodliwość palenia tytoniu i picia alkoholu
Jestem małym ekologiem – przez poznanie i ochronę przyrody -udział w akcji „Sprzątanie Świata” – sprzątanie wokół szkoły i własnego domu
-wycieczki do lasu – skutki bezmyślnego wycinania drzew, niszczenia lasów, ochrona lasów przed zniszczeniem
-przestrzeganie zasad ochrony środowiska, sposoby sortowania śmieci
-budzenie zainteresowań przyrodniczych związanych z ekologią i zdrowiem poprzez pracę z podręcznikiem „Ekoludek w szkole”, obserwacje, ćwiczenia, gry ekologiczne i inscenizacje
-hodowla roślin ozdobnych w klasie i opieka krzewami ozdobnymi wokół szkoły
-kształtowanie aktywnych postaw związanych z ochroną przyrody
-pogłębianie wartości kulturowych, krajobrazowych i zdrowotnych najbliższej okolicy
-zakładamy ptasią stołówkę – dokarmianie ptaków zimą, uwrażliwienie na los zwierząt leśnych – rola i praca leśnika -ukazanie przyczyn i skutków ingerencji człowieka w świat przyrody
-Światowy Dzień Ziemi – przygotowanie inscenizacji
-poznajemy rośliny chronione
-poznajemy nowe miejsca w naszym kraju
|
-zajęcia tematyczne, pogadanki, plakaty
-zajęcia tematyczne
-pogadanki, plakaty
-zajęcia sportowe, wycieczki turystyczne -pogadanki
-zajęcia tematyczne, spotkania
-pogadanki
-pogadanki, prelekcje, filmy, broszury
-czynny udział w akcji, dalsze zagospodarowanie skalniaka w ogrodzie szkolnym -pomoc w zagospodarowaniu nowych terenów wokół sali gimnastycznej, sadzenie krzewów ozdobnych -wycieczka tematyczna
-pogadanki, zbieranie papierków wokół szkoły
-korzystanie z podręcznika, gry ekologiczne, inscenizacji, zajęcia tematyczne -gazetki
-opieka nad roślinami
-wycieczka do OPN
-wycieczki, zajęcia tematyczne
-wykonanie karmnika i uzupełnianie ptasiej stołówki smakołykami
-pogadanki -gazetki
-czynny udział, praca nad przygotowaniem inscenizacji -udział w konkursie „Moda ekologiczna” -zajęcia tematyczne, wycieczka do OPN
-wyjazd na „Zieloną Szkołę”
|
-wie o codziennej pielęgnacji swojego ciała i ją stosuje, posiada swoje przybory do higieny osobistej
-potrafi urozmaicić sobie posiłek, zdrowo się odżywiać, estetycznie spożywać posiłki i przygotowywać je
-potrafi zadbać o swoje zęby, nie boi się stomatologa i odwiedza go -potrafi wykonywać ćwiczenia gimnastyczne, zdrowo spędzać wolny czas, chętnie bierze udział w rozgrywkach sportowych oraz wycieczkach
-potrafi ubrać się stosownie do pogody
-wie, na czym polega praca lekarza, stomatologa, pielęgniarki -wie o obowiązku odrabiania lekcji i o warunkach, w jakich powinien je odrabiać -wie o szkodliwości i zagrożeniach, jaki powodują palenie tytoniu i picie alkoholu
-potrafi zadbać o porządek wokół szkoły i swego domu, wie, że nie należy zaśmiecać środowiska
-wie jak należy zachować się w lesie
-stara się nie zaśmiecać środowiska, potrafi segregować śmieci
-potrafi korzystać z podręcznika i wykorzystać zdobytą wiedzę
-potrafi zadbać o swoje roślinki w klasie oraz wokół szkoły
-wie jak zachować się w OPN
-wie dużo o swojej okolicy
-pamięta o zwierzętach potrzebujących pomocy zimą
-wie, jakie skutki powoduje bezmyślna ingerencja człowieka w świecie przyrody
-potrafi walczyć o „Ziemię”, uczulić innych na piękno przyrody
-zna niektóre rośliny chronione
-potrafi znaleźć się w nowym otoczeniu
|
X. Wyrabianie nawyków samokształcenia i przygotowania uczniów do samodzielnego zdobywania informacji.
|
Korzystanie z różnych źródeł wiedzy -wydawnictwa informacyjne, literatura naukowa -książka mój przyjaciel, korzystam z biblioteki
-korzystanie z przekazów medialnych: prasy, radia, telewizji.
Umiejętność posługiwania się i zdobywania informacji z Internetu - posługiwanie się komputerem
|
-prezentacja, pokaz
-lekcje biblioteczne
-samodzielne wyszukiwanie różnych źródeł informacji
|
-dostrzega szerokie wartości książek, potrafi z nich korzystać -potrafi wypożyczyć książkę z biblioteki
-potrafi korzystać z przekazów medialnych
-potrafi posługiwać się komputerem i wykorzystać go według potrzeb
|